Дмитро Олександрович Шацман, директор компанії «Євросем»

Дмитро Олександрович Шацман, директор компанії «Євросем»

19.08.2019
Гектар

В сучасних реаліях аграрії України повинні усвідомлювати, що використання якісного посівного матеріалу і чітке дотримання технології його вирощування – це запорука отримання високої врожайності сільськогосподарських культур. І саме це повинно стати аксіомою організації ефективного ведення агробізнесу. Моніторинг насіннєвої галузі України свідчить, що основними його учасниками є декілька десятків відомих іноземних і вітчизняних компаній, а також наукових установ, що займаються селекцією і безпосередньо виробництвом насіння.

Сьогодні ми познайомимося з молодою компанією – «Євросем», яка страмко і успішно розвивається, з підприємством, що спеціалізується на виробництві і реалізації посівного матеріалу вітчизняної і зарубіжної селекції. Директор компанії Дмитро Шацман розповість про становлення компанії на ринку України, про основні напрямки роботи, про традиційні та нішеві культури в портфоліо, про активне інвестування в науку та боротьбу з фальсифікованою продукцією.

Доброго дня, Дмитре Олександровичу! Розкажіть детальніше про діяльність компанії «Євросем»?  

– Компанія «Євросем» заснована у 2013 році в м. Київ. З першого дня заснування основним напрямком діяльності нашої компанії є виробництво високоякісного посівного матеріалу. Улюбленою та основною культурою є насіння гібридів соняшнику, в цьому напрямку головним нашим партнером є Інститут рільництва та овочівництва (м. Нові Сад, Сербія), який, до речі, є одним з найбільших селекційних центрів у Європі. Наш акцент у виробництві насіння соняшнику – це гібриди, стійкі до вовчу та гербіцидів суцільної дії (Експрес, Євро-Лайтінг). Слоган компанії – «Євросем – закохані в землю». Для нас це не просто слова – це філософія роботи. Ми розуміємо, що не зважаючи на те, що  соняшник є однією з найприбутковіших  культур у виробництві, порушення сівозміни веде до зниження родючості ґрунтів, погіршенню їх якості, накопиченню специфічних шкідників та хвороб. Саме тому в роботі з нашими клієнтами ми намагаємось популяризувати науково обґрунтовану сівозміну, саме для цього в нашому асортименті є такі культури як кукурудза, соя, зимуючий горох, нут та сочевиця. В бобових ми бачимо культури, що здатні відновлювати родючість ґрунту, збалансовувати порушену сівозміну. Фахівці нашої компанії вивели та зареєстрували 1 сорт нуту – «ЄС Алунт», перший в Україні сорт червоної сочевиці – «ЄС Максимум», та на разі проходить реєстрацію власний сорт сої – «ЄС Алас».

Е. Гемінґвей казав, що «Кожна людина народжується для якогось діла».  Чому Ви вирішили присвятити своє життя аграрній сфері?

–  За фахом я економіст-міжнародник, і про сільське господарство ніколи в житті не думав, але вже на першому курсі почав працювати в одній великій насіннєвій компанію, бо батько одного з моїх одногрупників був її власником. На початку я сприймав це як гарний підробіток та можливість отримати практичні навички, але якось непомітно до мене прийшла любов до поля.  Ідея власного бізнесу давно «мандрувала» у мої  голові, але досить довгий час я працював найманим директором у великій компанії і часу та сил на свою справу не вистачало. У кінці 2012 року ми познайомились з моїм бізнес-партнером Антоном Посунько, деякий час ми обговорювали ідею створення власного бізнесу, та початок 2013 року провели у бізнес-плануванні та формуванні команди під майбутній бізнес. В кінці року рішення було прийнято, компанію було відкрито.

Чому аграрії України повинні купити  насіння «Євросєм»? Назвіть 3 причини довіряти вашій компанії?

–  Перша і головна причина – це якість насіння від нашої компанії, тому що основне правило, яким ми керуємось у виробництві, – виробляй продукт лише такої якості, який би ти сам хотів купити. Тому насіння від нашої компанії проходить суворий сортовий контроль у полі та лабораторії, після збирання, на кожному етапі доробки, насіння проходить  контроль посівних якостей. Такий підхід до виробництва дає впевненість у високій якості кожної виробленої насінини.

Друга причина – це активне інвестування в науку. З 2016 року в компанії функціонує науково-випробувальний відділ. У 2018 році на базі відділу було засновано науково-дослідну компанію «Поле Знань»,  як команду незалежних агрономів – дослідників. Ця компанія проводить дослідження не тільки на замовлення  «Євросем», але й надає послуги з дослідження багатьом іншим вітчизняним та іноземним компаніям. На сьогодні всі продукти, які ми пропонуємо своїм партнерам, проходять випробування в Полі Знань. Кожен протруйник, мікродобриво, гібрид чи сорт проходить декілька стадій оцінки – від лабораторної до практичної – в полі. Це дає нам змогу вибирати гібриди з найвищим потенціалом врожайності та стійкістю до абіотичних факторів, лише найефективніші комбінації фунгіцид-мікродобрив-стимуляторів росту, щоб насіння від нашої компанії мало можливість максимально реалізувати потенціал врожайності. Окрім цього, Поле Знань – це полігон для практичного навчання наших співробітників, і це вже третя причина.

Третя причина – це професіоналізм нашої команди. Завдяки постійному, як теоретичному, так і практичному навчанні наших людей, ми впевненні в їх компетентності та кваліфікації. Менеджери торгової команди знають – наше насіння не тільки з каталогів, але і з практичних занять в «полі», розуміють особливості і можливості кожного гібриду та сорту. Співробітники відділу «Агрономічний Сервіс» мають глибокий практичний досвід товарного виробництва, готові скласти технологічні карти під потреби кожного аграрія, надають підтримку нашим клієнтам 24/7.

Отже підсумуємо – якість, знання та компетенція – три кити на яких ми будуємо партнерські відносини за нашими клієнтами.

Вирощування якої культури наразі найбільш актуально?  

– Безумовно головними флагманами економічної стабільності є соняшник та кукурудза, а для деяких областей, на превеликий жаль, це лише соняшник. В деяких регіонах до цього дуету я б додав озимий ріпак та озиму пшеницю. Соя, через державну «стратегію», на жаль, зараз відходить на другий план. Але через коливання світових ринків я б хотів відмітити також і такі культури, як нут та сочевиця. Ці культури дають можливість отримати дуже високі прибутки, при умові дотримання технології виробництва, один раз на 2-3 роки. Така циклічність обумовлена нестабільним попитом в країнах, що є основними ринками збуту цих продуктів. Незважаючи на високу волатильність (мінливість) цін на ці зернобобові, грамотний підхід до виробництва дозволяє заробити при будь-якій кон’юнктурі ринку, і, крім цього, отримати гарних попередників у сівозміні.

Які новинки цього року представляє компанія?

– Цього року у нас декілька новинок:

* Це ультраранній гібрид соняшнику, стікий до 7+рас вовчку – Тор

* Це новий ранній гібрид, стійкий до гербіциду Євро-лайтнінг – Гріффон

* Та два нові дуже врожайні гібриди під класичну технологію – Аякс та Аркона.

Також у нас в цьому році 1 новий гібрид кукурудзи французької селекції – Меган, стійкий до приморозків, для ранніх посівів, з надвисоким потенціалом врожайності.

Зрозуміло, що значна частка діяльності компанії – вирощування високоякісного посівного матеріалу, але «Євросем» займається також виготовленням органічних мікродобрив (Evrostim) та бактеріальних препаратів (Evronorm). Розкажіть про цей напрямок роботи компанії.

– Сьогодні, як в Україні, так і в світі ринок подібних продуктів дуже стрімко росте та розвивається, але і на превеликий жаль, на ринку нашої країни дуже багато неякісних продуктів, де під видом добрива чи бактеріального препарату продають підфарбовану воду чи якісь відходи промислових виробництв. Такими «препаратами» можна не допомогти, а знищити майбутній врожай. Маючи на меті забезпечити свої партнерів якісними продуктами, ми започаткували дві лінійки продуктів мікродобрив (Evrostim) та бактеріальних препаратів (Evronorm). Мікродобриво ми виробляємо самі, а бактеріальні препарати наші партнери, відомий український виробник – компанія «Біонорма». Перш ніж потрапити до наших партнерів, всі формуляції та діючі речовини пройшли довгий шлях тестування на «Полі Знань», тому в їх якості та ефективності ми впевнені на всі 100%.

Не можу не задати питання про підробку продукції. Як вберегти себе від шахраїв? Як не купити фальсифікат?

–  Щоб не купити фальсифікат, треба знати та розуміти закони України. Все насіння, що продається на території України, має бути марковане (тобто до кожного мішка має бути прикріплена етикетка державного зразка) та сертифіковане. На етикетці має бути вказаний виробник, культура, сорт/гібрид, партія та орган сертифікації. Знаючи виробника, можна подивитись, чи включений він до реєстру виробників насіння (ця інформація є у вільному доступі на сайті міністерства АПК), знаючи номер партії та орган сертифікації, можна подивитись на сайті органу сертифікації (на сьогодні їх два в Україні), чи видавався сертифікат на цю партію насіння. До того ж кожна етикетка має свій унікальний номер, який має бути вписаний в сертифікат на посівні якості насіння. Під час придбання насіння треба бути уважним, звертати увагу на мішок та етикетку. За наявності мінімальних підозр, дзвонити до виробника насіння та дізнаватись, чи проходить за реєстром компаній цей номер партії та етикетки. До речі, оскільки ТОВ «Евросем» реалізує насіння лише через мережу дистриб’юторів, до нас періодично телефонують фермери з питанням, чи працюємо ми з тією чи іншою компанією, або чи виробляли ми таку партію насіння.

Ви вже сказали, що компанія має власний полігон – територію аграрних дослідів і кожного року проводить День поля. В чому унікальність проекту та яка концепція дослідів?

– Сьогодні наше «Поле Знань» це не просто демо-поле, це платформа для практичних польових досліджень. Унікальність цього полігону в тому, що ми не тільки випробовуємо власні продукти або надаємо послуги з дослідження іншим компаніям, але і випробовуємо різні схеми гербіцидного захисту польових культур препаратами від різних хімічних компаній. Тобто ми можемо побачити ефективність різних гербіцидів (з різними активними речовинами) на одному полі у незалежному випробувані. На сьогодні це не 5-10 варіантів, а більше 100 варіантів гербіцидного захисту соняшнику та кукурудзи (як добре відомими препаратами, так і новими, які тільки з’явилися на нашому ринку). Це дає змогу нашим дистриб’юторам, агровиробникам та менеджерам вибрати для себе оптимальне рішення на основі даних про ефективність, фітотоксичний вплив та врожайність кожної схеми. Це стосується також  мікродобрив, бактеріальних препаратів і фунгіцидів.

Цими знаннями ми ділимося безкоштовно, бо наша мета – зберегти наше багатство – наші родючі ґрунти для наших нащадків. Щороку ми проводимо великий День Поля Знань. В цьому році він проходитиме 2 серпня за підтримки Міністерства аграрної політики та продовольства. Запрошуємо всіх охочих взяти участь.

«Коли фірмі ніхто не кидає виклик, у неї дуже мало шансів залишитися динамічною», сказав Бартон Клейн. Ви погоджуєтеся з його думкою?

–  На всі 100%. По суті конкуренція, як на мене, є однією з головних рушійних сил прогресу. Окрім цього – це благо для клієнта, бо всі  ми добре пам’ятаємо відношення до клієнтів за часів радянського союзу, за умов відсутності викликів та конкуренції. Але з іншого боку – кооперація з колишніми конкурентами дає змогу вносити нові якісні зміни на ринок, особливо коли ми говоримо про кооперацію вітчизняних виробників.

Що би Ви сьогодні могли порадити собі, якби повернулися назад у 16 років? Якби у Вас була машина часу, щоб повернутися в минуле, Ви б щось змінили?

–  Ви будете здивовані, але я повністю задоволений своєю юністю та роками, що минули, тому що вони мене зробили таким, який я є сьогодні. Головне в житті – це досвід, а не зробивши помилок, не обравши не на довго хибний шлях – ти не станеш розумнішим та мудрішим. Головне – це розуміти та пам’ятати уроки життя.

Й наостанок… Кажуть, що «Людину роблять щасливою три речі: любов, цікава робота і можливість подорожувати». А Що Вас робить щасливим?

– Щасливим мене роблять люди, які мене оточують. Моя родина, друзі та колеги. В житті можна злетіти та впасти, розбагатіти та все втратити, але набагато легше та приємніше, коли є з ким розділити ці моменти, моменти радості та печалі, сили та слабкості.

Окрім цього – я дуже люблю свою справу, для мене це і бізнес, і хобі, і стиль життя. Неможливо передати словами відчуття, коли я бачу, як на чорному весняному полі з’являються перші сходи молодих рослин. Перші сходи нового життя!

 

Дмитре Олександровичу, «Корпорація Гектар» бажає вашій компанії процвітання, успіхів, досягнення цілей, сил, наснаги та вдячних клієнтів. Дякуємо за розмову!

Дмитро Шацман